ВИСНОВКИ за
результатами досліджень «Вази з маскаронами» з
колекції музею м. Києва.
Типологічна приналежність:
пам’ятки прикладного і декоративного мистецтва.
Автор: Англія (?)
Назва: Ваза з маскаронами.
Час створення: ХІХ початок ХХ ст.
Матеріал, основа: фаянс, глазур.
Техніка виконання: шлікерне
лиття.
Розміри: Висота - см,
Інвентарний номер: АБ-105/4
Рис. 1. Загальний вигляд вази.
Маскарони.
|
Рис.2.Загальний
вигляд вази. Ручка у вигляді грифону.
|
Рис.3.
Великий кувшин. Майоліка. Англія. W. Schiller & Sons (W S & S).
|
За візуальними спостереженнями,
досліджувана ваза має складну будову, складається з кількох ярусів та пишно
декорована рельєфними орнаментами рослинного походження та міфологічними
персонажами. Ваза має широке високе горло увігнуте у центральній частині, яке
переходить у грушоподібний тулуб з округлими плечиками. У верхній частині вази,
на плечиках розташовані два стилізовані грифони із лев’ячими головами,
розкинуті крила яких лежать на верхній частині тулуба. Фігури грифонів переходять
в архітектурну деталь, яка закінчується стилізованою лапою міфологічної істоти.
Між грифонами з обох боків розташовані маскарони (два
жіночих обличчя) на фоні картуша. Грифони та обличчя
з’єднані між собою стилізованими гірляндами лаврових та дубових листочків. У
нижній частині тулуб має розширення у формі еліпса, в центрі якого, по
горизонталі, розташовано хвилястий меандроподібний орнамент, який з обох боків
обрамляють стилізовані листочки. Еліпс переходить у вузький перешийок, який також розширюється у еліпс меншого
розміру, по формі якого розташованно ряд
стилізованих листочків ідентичних верхнім. Менший
еліпс також звужується в нижній частині ніжки.
Ваза вкрита синім кобальтом з
фіолетовим відтінком, голови грифонів забарвлені в жовтий колір, крила
сіро-зеленого кольору. Архітектурна деталь з міфічною лапою має коричневий
колір з вертикальною жовтою стрічкою. Жіночі маски мають обличчя білого
кольору, волосся коричневе, картуш бірюзового кольору. Гірлянди з листочків
зеленого кольору. З середини ваза має зелений колір.
Черепок молочно білий, твердий,
пористий, дрібнозернистий, дзвінкий, добре випалений, вкритий кольоровою
глазур’ю.
Пам’ятка має локальні нестійкі
пилові та брудові забруднення.
Декоративна ваза за стилістичними
особливостями належить до стилю Ампір.
Ампір (фр. empire — імперія) —
термін, що його застосовують в мистецтвознавстві до західноєвропейського
класицизму часів імперії Наполеона І, переважно в архітектурі, портретному живопису
та декоративно-ужитковому мистецтві. Ампір залишив багато зразків в порцеляні
Франції та Росії. Плічка вази декоровані приставними скульптурними деталями у
вигляді маскаронів. Маскарон (маска)
(італ. — личина) – скульптурна деталь у вигляді горельєфної або барельєфної
маски людини чи тварини, яка прикрашала стіни, замки арок, перемички, фільонки,
фризи та інші частини споруди і архітектурні елементи, а також
використовувалась для оформлення фонтанів, каскадів. Широко застосовувалася і в
декоративно-ужитковому мистецтві. Маскарон вживався в архітектурі стародавніх
народів, але найбільше розповсюдження отримав у європейському зодчестві,
починаючи з епохи Ренесансу. Подібні маскарони, крилаті грифони, сфінкси, леви
та ін. зустрічаються у Єлісейському палаці в Парижі.
Висновки:
На підставі проведених візуальних
і лабораторних досліджень, а також на
підставі документальних джерел і порівняльного аналізу маємо підстави вважати:
Посудина фаянсова, виготовлений у техніці
шлікерного лиття, з приставними скульптурними елементами, виконаними теж в
техніці лиття. Декор і загальний фон вази вкриті керамічними фарбами.
Ваза відноситься
до стилю ампір (епохи історизму), виготовлена скоріше за все, у ХІХ на початку
ХХ ст.
За стилістичними ознаками та за допомогою
порівняльного аналізу виявлено, що досліджувана ваза схожа на зразки фаянсових
ваз англійських мануфактур. За типологічними ознаками пам’ятка належить до типу
інтер’єрних декоративних ваз.
Експонат раніше реставрувався. Була
реконструйована втрачена ніжка та голова одного з грифонів. Відновлено
декоративне оздоблення ніжки та грифону.
Пам'ятка має
історико-культурну, художню та колекційну цінність.
Література:
Анри де Моран.
История декоративно-прикладного искусства.- М., 1982.
Марки фарфора,
фаянса, майолики. Русские и иностранные. – М., 2007. Автори : Бут Ю., Дурда Д., Клочко Є.
Редактор : Ревенок Н.Н.
|